در مصاحبه با دکتر کاشانی کیا از گروه سرمایه گذاری در ارتباط با صادرات به اروپا

آیا با وجود تحریم ها صادرات به اروپا امکان پذیر است؟
حتما حتی اگر نتوانیم بصورت مستقیم صادرات داشته‌ باشیم با کمک شرکت های واسطه در کشورهای همسایه با شرایطی خاص امکان پذیر است.

این امر چگونه و به چه روشی امکان پذیر است؟
قطعا داشتن استانداردهای جهانی بالاخص در صنعت مواد غذائی یک امر حیاتی در صادرات به اروپاست .

یک نمونه از این استانداردهای اصلی را نام ببرید
ایزو FSSC 22000 که نه تنها باید تحت IAF باشد بلکه تاییدیه FSSC را نیز باید داشته باشد.

این ایزو در رابطه با چه صنایعی کاربرد دارد؟
اکثرا تمام صنایع مواد غذایی که ما در این زمینه دست برتر در بازارهای اروپا را داریم از جمله زعفران، پسته و انواع آبمیوره را می توان نام برد.

آیا سایر شرکت های صادر کننده ایزو از جمله داخلی و خارجی نیز می توانند این ایزوها را صادر کنند؟ و کلا مراحل صدور به چه شکل است؟
تعداد بسیار کمی از جمله مرکز مشاوره ایزوکیا به عنوان نماینده CB های اروپایی که مورد تایید اتحادیه اروپا می باشد میتوانند مراحل پیاده سازی و درخواست بازرسی و ممیزی از کشورهای اروپایی را بنمایند درنتیجه پایان مراحل پیاده سازی نوبت به ممیزی توسط ممیزان اروپایی می رسد کلا این فرآیند بسیار پیچیده تر ، زمان برتر ، دقیق تر و حساس تر از سایر ایزوها و حتی ایزو ۲۲۰۰۰ تحت لیسانس IAF می باشد.

آیا این حجم هزینه و زمان ارزش دارد یا نه؟
ما در گروه سرمایه گذاری آسیا شرکت هایی در زمینه صادرات و واردات داریم که حتی در بورس پذیرفته شده اند با تجربه ای که از بازار اروپا داریم به طور قطع و یقین می توانیم به شما بگوییم به طور مثال یک جعبه نیم کیلویی خرما مغزدار که در ایران نهایتا به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان فروخته می شود در سوپرمارکت های هامبورگ ، استکهلم ، پاریس ، میلان و یا مادرید بین ۵۰ الی ۷۰ یورو به فروش می رسد این به معنای آن است که ما حتی اگر کل سود یک بسته خرما را ۱۰۰ هزارتومان در نظر بگیریم و کل این پول را به منظور دریافت مجوز هزینه نماییم نهایتا حداقل ۷ الی ۱۰ برابر کل قیمت کالا در ایران ارزش افزوده و ورود ارز خواهیم داشت.

آیا تحریم ها تاثیری در صادرات ندارند؟
تحریم ها اولا برای تمام کشورهای اروپایی همه گیر نمی باشد ثانیا مواد غذایی و دارو را شامل نمی شود.در ضمن حاشیه سود آنقدر زیاد است که ما می توانیم از تجار کشور های دیگر به راحتی در زمینه صادرات مجدد استفاده نماییم.چگونه می شود تهیه کرد؟
مرکز مشاوره ایزو کیا نمایندگی مراکز صدور معتبر اروپائی را به منظور پیاده سازی دارا می باشد و در این راستا با کمک شرکت های مستقر در اروپا می تواند این کار را به سرانجام برساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *