شرکت «شهر کاتالیست رز اروند» با کمک مرکز مشاوره ایزوکیا ، گواهینامه های خود را از بریتانیا دریافت نموده اند.

شرکت «شهر کاتالیست رز اروند» یکی از تولیدکنندگان اصلی کاتالیست، جاذب ها و مواد افزودنی برای فرآیند های اصلی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در ایران بشمار می آید. محصولات این شرکت شامل انواع کاتالیست برای فرآیندهای کراکینگ کاتالیستی، فرآیند ریفرمینگ، ایزومرازیسیون، انواع جاذب ها، انواع مواد افزودنی شیمیایی و جاذب های مولکولارسیو می باشد این شرکت همچنین ارائه دهنده راه کار های پالایشی در صنایع پایین دست نفت و گاز و پتروشیمی با پیشنهاد انواع لایسنس های تکنولوژی محسوب می شود.

در بازار کاتالیست ایران به واسطه فعالیت بیش از ۵۰ ساله شرکت‌های خارجی مثل تاپسو دانمارک، BASF آلمان، جانسون متی انگلیس، سودکمی هند، Clariant ، Albemarle و UOP آمریکا، علاقه‌ای به بومی سازی صنعت کاتالیست در ایران وجود نداشت. از این رو شرکت‌های خارجی با اعمال فشارهایی چون دامپینگ قیمت، عدم همکاری و اعمال فشار در تحویل، صنایع کشور را تحت فشار قرار می‌دادند.

در این رابطه میتوان به خودداری شرکتهای تولیدکننده اروپایی، ژاپنی و آمریکایی از فروش کاتالیست واحدهای بنزین سازی FCC  دو پالایشگاه آبادان و اراک طی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ توسط شرکت آمریکایی صاحب فناوری اشاره کرد که موجب ایجاد مشکلات فراوان و از همه مهمتر تأخیر در بهره برداری این دو واحد استراتژیک صنعت پالایش نفت کشور گردید.

در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسعه پایدار صنایع پتروشیمی و پالایشی با هدف جلوگیری از ضربه پذیری اقتصاد از درآمدهای حاصل از نفت و گاز به طور ضمنی مورد تأکید قرار گرفته است. به همین دلیل توجه به افزایش تولید و ساخت داخل کاتالیست ها به عنوان یک کالای استراتژیک و گلوگاه فنی که در شرایط خاص میتواند توسعه صنایع مذکور را آسیب پذیر کند، ضروری است.

تأکید بر این نکته ضروری است که اگرچه ارزش کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشی، سهم بسیار ناچیزی از هزینه های این بنگاه ها را شامل میشود اما نبود دسترسی مستمر به آن با کیفیت مورد نظر در شرایط خاص همچون تحریم ها به عنوان یک گلوگاه فنی، از ضروریات توجه به این صنعت است.

مجموعه «شهر کاتالیست رز اروند» در چند فاز طراحی شده است؛ این شرکت در فاز اول کاتالیست کراکینگ بستر سیال (FCC و RFCC) تولید می کند که ۷۰ درصد وزن وارداتی کشور در بخش واردات کاتالیست را کم می کند و به همین میزان، کشور را از ورود این نوع از کاتالیست بی نیاز می کند. «شهر کاتالیست رز اروند» به عنوان یک شرکت ایرانی با ماهیت سرمایه گذاری خارجی، قصد دارد بارِ واردات کاتالیست را از دوش کشور و صنعت پتروشیمی بردارد؛ در فازهای بعدی کاتالیست هایی که برای پالایشگاه ها و پتروشیمی ها بسیار حایز اهمیت هستند تولید خواهد شد. در این رابطه به عنوان مثال، تولید کاتالیست «فرآیند تولید اتیلن اکساید از اتیلن» در داخل بسیار دارای اهمیت است و برای ۵ مجتمع پتروشیمی بوشهر، مارون، مروارید، فرسا شیمی و پتروشیمی شازند بسیار استراتژیک و حیاتی است.

شرکت «Rezel Catalyst Corp.» پیش تر در کارخانه خود واقع در چین، خط تولید این کاتالیست را راه اندازی کرده، مقرر است در آیند نزدیک همین خط تولید در ایران و در کارخانه شرکت «شهر کاتالیست رز اروند» به عنوان فاز دوم راه اندازی شود. دستیابی به این هدف می تواند میزان سودآوری پتروشیمی های گفته شده را افزایش دهد.

مرکز مشاوره ایزوکیا حامی اقتصاد مقاومتی می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *